Intygade lås
Ett lås som ska användas till motorcykel eller moped måste ha ett svenskt intyg från Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering (SBSC) för att överhuvudtaget kunna godkännas av ett försäkringsbolag. Denna norm är framtagen av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) och Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) för att simulera användningen av specifika lås med ett särskilt ändamål (att låsa en cykel, motorcykel eller moped).
Notera att om exempelvis ett bromsskivelås är testat och intygat som bromskivelås, kan du inte kombinera det med en kätting och därmed kalla låset som helhet för intygat.
Certifierade lås
För att ett lås ska certifieras för klass II eller klass III måste det dessutom testas av SSF enligt SS-EN 12320, med tillägget SSF Norm 014 (för kätting heter den SSFN (utgåva 1)). Innan ett hänglås överhuvudtaget kan testas av SSF måste först fabriken vara certifierad av SSF. Tillverkaren måste visa att det har ett kvalitetssystem som kan garantera att samma lås som tillverkas för testning av SSF är samma lås av samma kvalité som ska levereras till marknaden.
Godkända lås
Efter att låset har genomgått provning på SSF, och tilldelats ett certifikatsnummer av SBSC, är det upp till varje försäkringsbolag att bestämma om produkten är godkänd eller inte. Försäkringsbolagen behöver alltså inte följa SBSCs lista över godkända lås.
Till exempel kan det förekomma olika krav hos samma försäkringsbolag i olika delar av landet. I ett område i norra Sverige kanske bolaget godkänner ett mopedintygat lås medan samma bolag endast godkänner MC-intygade lås i södra Sverige.
Kom ihåg att i slutändan är det alltid upp till dig som konsument att kontrollera med ditt försäkringsbolag vilka lås som är godkända för just ditt fordon.