- Totalt 0 kr
Du ska alltid cykla på höger sida av vägen. Det är en grundläggande trafikregel i Sverige - oavsett om du färdas med bil, moped eller cykel. Enligt Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 6 § ska fordon föras till höger i färdriktningen, vilket inkluderar cyklar.
Eftersom cykeln klassas som ett fordon enligt svensk lagstiftning, gäller samma körfältsregler för cyklister som för motorfordon. Detta gäller på såväl vanliga vägar som på cykelbanor, om inget annat anges med vägmärken eller lokala trafikföreskrifter.
Högertrafik gäller även för cyklar
Sverige har haft högertrafik sedan 1967, och detta omfattar självklart även cyklister. Vissa kan tro att det är säkrare att cykla "mot trafiken" för att se bilarna komma - men det är både olagligt och farligare i praktiken. Statistik från bland annat Transportstyrelsen och VTI visar att cyklister som färdas mot trafiken löper ökad risk för olyckor, särskilt i korsningar och vid utfarter.
Trafiksystemet är utformat för att alla trafikanter ska röra sig i samma riktning i respektive körfält. Det skapar förutsägbarhet och gör det lättare för bilister, andra cyklister och gångtrafikanter att förstå och förutse ditt beteende.
Vad händer om det finns en cykelbana?
Om det finns en anvisad cykelbana, ska du som cyklist använda den - detta regleras i Trafikförordningen 3 kap. 6 a §. Även där gäller högertrafikprincipen:
- Du ska cykla på höger sida
- Du håller till höger vid möte med andra cyklister
- Du visar hänsyn vid omkörning
Eftersom många cykelbanor är dubbelriktade, krävs extra uppmärksamhet och placering för att undvika kollisioner.
Om ingen cykelbana finns, ska du cykla längs vägkanten på höger sida, så nära körbanans ytterkant som det är praktiskt möjligt. Att cykla mot färdriktningen är inte tillåtet, och trottoarer är endast avsedda för gångtrafik, vilket även omfattar barnvagnar, fotgängare och rullstolsburna.
Varför spelar det här någon roll?
Att hålla till höger är inte bara en regel för regelföljandets skull - det handlar om trafiksäkerhet, struktur och förutsägbarhet. I en stadsmiljö med gångtrafikanter, elsparkcyklar, cyklar och bilar är ett gemensamt trafikmönster avgörande för att undvika olyckor. När alla trafikanter vet vad som förväntas skapas trygghet och smidighet i trafiken - särskilt vid övergångar, rondeller och i blandtrafik. För dig som cyklist är det inte bara laglydnad - det är också en självskyddsstrategi. Vill du läsa mer om vilka regler du som cyklist ska förhålla dig till? Kolla in vår sida om trafikregler för dig som cyklist.